ΕΛ/ΛΑΚ | creativecommons.gr | mycontent.ellak.gr |
freedom

«Βιβλιοθήκες για παιδιά: Ας μοιραστούμε τις εμπειρίες μας», μία ημερίδα για την εμπειρία της βιβλιοθήκης και της ανάγνωσης στο σχολείο

Με μεγάλη επιτυχία και συμμετοχή πραγματοποιήθηκε η επιμορφωτική ημερίδα «Βιβλιοθήκες για παιδιά: Ας μοιραστούμε τις εμπειρίες μας», που συνδιοργάνωσαν οι Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄ Αθήνας, Ανατολικής Αττικής και Πειραιά, το ηλεκτρονικό περιοδικό για την ανάγνωση και το βιβλίο bookbook.gr και το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ), στις 4 Απριλίου 2019, στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών (ΕΙΕ). Η εκδήλωση αποτέλεσε μια μοναδική ευκαιρία για τους εκπαιδευτικούς να ανταλλάξουν εμπειρίες και να συζητήσουν πώς μπορεί η εμπειρία της βιβλιοθήκης και της ανάγνωσης να ενταχθεί στην καθημερινότητα του σχολείου και των παιδιών.

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας «ΑΘΗΝΑ 2018 – Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου» του Δήμου Αθηναίων και σε αυτή συμμετείχαν ειδικοί επιστήμονες πληροφόρησης, βιβλιοθηκονόμοι, κοινωνιολόγοι και εμπειρογνώμονες από τις κοινότητες της εκπαίδευσης και του πολιτισμού.

Η Ιωάννα Σαραντοπούλου, Προϊσταμένη της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης του ΕΚΤ, άνοιξε τον κύκλο των ομιλιών της εκδήλωσης. Η Ι. Σαραντοπούλου παρουσίασε τις υποδομές και υπηρεσίες ψηφιακού περιεχομένου επιστήμης και πολιτισμού που έχει αναπτύξει το ΕΚΤ και οι οποίες ανταποκρίνονται και στις σύγχρονες ανάγκες του ψηφιακού σχολείου και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας κλίμακας που αναζητούν εστιασμένο ψηφιακό περιεχόμενο για να εμπλουτίσουν το περιεχόμενο της διδασκαλίας τους μπορούν να αξιοποιήσουν τα αποθετήρια εκπαιδευτικού περιεχομένου που έχει αναπτύξει το ΕΚΤ και την πύλη πολιτιστικού περιεχομένου searchculture.gr. Αντίστοιχα εκπαιδευτικοί με ερευνητικές ανησυχίες, μπορούν να χρησιμοποιήσουν το Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών (ΕΑΔΔ), την υπηρεσία ΕΚΤ epublishing και την πύλη επιστημονικού περιεχομένου openarchives.gr εκπαίδευσης. Οι εν λόγω υπηρεσίες όπως ανέφερε η Ι. Σαραντοπούλου μπορούν να σταθούν αρωγοί στην προσπάθεια των εκπαιδευτικών για επαγγελματική αυτοβελτίωση και ακαδημαϊκή εξέλιξη, ταυτόχρονα όμως συνδράμουν και στον ψηφιακό γραμματισμό των μαθητών.

Σημειώνεται ότι το ΕΚΤ έχει αναπτύξει μία αγαστή σχέση και συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα. Εδώ και 20 χρόνια, το ΕΚΤ προσφέρει σημαντική τεχνογνωσία στην κοινότητα των σχολικών βιβλιοθηκών. Μέχρι σήμερα περισσότερες από 920 σχολικές βιβλιοθήκες έχουν προμηθευτεί και αξιοποιούν το ΑΒΕΚΤ, ένα λογισμικό που βοηθάει στην καταλογογράφηση και τη διαχείριση του υλικού τους.

Στη συνέχεια μίλησε η Πόπη Κύρδη, Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων, της Α΄ Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθηνών. Πώς μπορεί η εμπειρία της βιβλιοθήκης και της ανάγνωσης να ενταχθεί στην καθημερινότητα του σχολείου και των παιδιών; Η Π. Κύρδη αναφέρθηκε στο εκπεφρασμένο ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για επισκέψεις σε χώρους παιδικών βιβλιοθηκών, μίλησε για τους ανασταλτικούς παράγοντες που δυσχεραίνουν αυτή τους την επιθυμία, και στη συνέχεια παρουσίασε στο κοινό παραδείγματα από πρότυπες δράσεις που σχετίζονται με την ανάγνωση των βιβλίων και την ορθή χρήση των βιβλιοθηκών σε σχολεία της Περιφέρειεας Αττικής.

Η Ειρήνη Βοκοτοπούλου, από το ηλεκτρονικό περιοδικό για την ανάγνωση και το βιβλίο bookbook.gr, μίλησε για την αναγκαία διάκριση μεταξύ της κουλτούρας της ανάγνωσης και της κουλτούρας της βιβλιοθήκης και ανέλυσε τους παράγοντες που διέπουν την ορθή οργάνωση και λειτουργία μιας βιβλιοθήκης. Μία βιβλιοθήκη οφείλει να είναι στελεχωμένη από εξειδικευμένο προσωπικό, να κατέχει συλλογές που να καλύπτουν όλες τις γνωστικές περιοχές, τις αναγνωστικές προτιμήσεις των παιδιών και τις διαφορετικές ανάγκες τους και να διαθέτει στρατηγικό σχέδιο για την ανάπτυξη και την εξέλιξη της.

Στη συνέχεια της εκδήλωσης, εκπαιδευτικοί και βιβλιοθηκονόμοι μοιράστηκαν με το κοινό τις εμπειρίες που έχουν προσκομίσει μέσα από τη δημιουργία, την οργάνωση και τη λειτουργία των βιβλιοθηκών. Αναλυτικότερα:

  • Η Παναγιώτα Παπανικολάου, Εκπαιδευτικός και Υπεύθυνη της σχολικής βιβλιοθήκης του 10ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμάτας, μίλησε για το πώς μπορεί να (μην) χαθεί κανείς σε μια σχολική βιβλιοθήκη.
  • Η Κατερίνα Φρουζάκη, Υπεύθυνη της Search Παιδικής Βιβλιοθήκης Κηφισιάς και της σχολικής βιβλιοθήκης του Δημοτικού Σχολείου Φιλοθέης, αναφέρθηκε στο συναίσθημα της χαράς που μπορεί να βιώσει ένα παιδί στο φιλόξενο περιβάλλον μιας Βιβλιοθήκης.
  • Η Φωτεινή Αβδελή, Βιβλιοθηκονόμος, παρουσίασε το εργαστήρι πολιτισμού και την πλανόδια βιβλιοθήκη του Δικτύου για τα Δικαιώματα του Παιδιού.
  • Η Κατερίνα Δρόσου, Εκπαιδευτικός, μίλησε για τη δημιουργία και τη λειτουργία της σχολικής βιβλιοθήκης του 2ου Δημοτικού Σχολείου Παιανίας.
  • Η Ευαγγελία Μυλωνά, Βιβλιοθηκονόμος, παρουσίασε στο κοινό τους Βιβιλιορύχους, μια πρότυπη λέσχη ανάγνωσης του Δημοτικού Σχολείου Μαίρη Αργύρη που απευθύνεται στους μικρούς αναγνώστες και στους γονείς τους.
  • Η Αγγελική Γκίκα, Υπεύθυνη της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κορωπίου και μέλος του Ν.Π.Δ.Δ. «ΣΦΗΤΤΟΣ», ανέδειξε την αξία των επισκέψεων των σχολείων σε μια Δημοτική Βιβλιοθήκη και παρουσίασε τα προγράμματα του Δικτύου Ελληνικών Βιβλιοθηκών.

Η αυλαία της εκδήλωσης έπεσε με τη δεκάλεπτη αφήγηση του Γρηγόρη Ιωάννου, Εκπαιδευτικού στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Δάφνης, για τη μαγεία της ανάγνωσης.

Leave a Comment