ΕΛ/ΛΑΚ | creativecommons.gr | mycontent.ellak.gr |
freedom

Έγκριτο ψηφιακό περιεχόμενο για την εκπαιδευτική κοινότητα από το ΕΚΤ

Το επιμορφωτικό webinar για τις υποδομές και υπηρεσίες ψηφιακού περιεχομένου του ΕΚΤ αγκαλιάστηκε από τους εκπαιδευτικούς όλης της χώρας, αναδεικνύοντας τη σημασία αξιοποίησης πρωτογενών πηγών και αξιόπιστου εποπτικού υλικού στη διδασκαλία.

22.12.2023

ΕκπαίδευσηΕπιστήμηΠολιτισμόςΨηφιακό Περιεχόμενο

Εκπαιδευτικοί που αναζητούν εστιασμένα έγκριτο ψηφιακό περιεχόμενο επιστήμης και πολιτισμού για να εμπλουτίσουν τη διδασκαλία τους με πρωτογενείς πηγές και εποπτικό υλικό, μπορούν να αξιοποιήσουν: τα αποθετήρια εκπαιδευτικού περιεχομένου, τις διαδραστικές εφαρμογές, τα ηλεκτρονικά περιοδικά και τις ψηφιακές πύλες, που διαχρονικά αναπτύσσει το ΕΚΤ. Tο υλικό αυτό και οι δυνατότητες χρήσης του από εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παρουσιάστηκαν στο επιμορφωτικό webinar του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ) στις 11 Δεκεμβρίου 2023.

Το διαδικτυακό σεμινάριο “Υποδομές περιεχομένου και υπηρεσίες του ΕΚΤ για την εκπαιδευτική κοινότητα: Ενισχύοντας τις ψηφιακές δεξιότητες στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση”, που διοργανώθηκε σε συνεργασία από το ΕΚΤ σε συνεργασία με την ομάδα Συμβούλων Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου, “αγκαλιάστηκε” από τους εκπαιδευτικούς όλης της χώρας, καθώς υπήρξε μεγάλη ανταπόκριση, με 2.000 εγγραφές και περισσότερους απο 1.230 εκπαιδευτικούς να παρακολουθούν το σεμινάριο από κάθε μεριά της Ελλάδας.

Το ΕΚΤ διατηρεί μακροχρόνιες και ζωντανές σχέσεις με την εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας. Με υποδομές και υπηρεσίες έγκριτου ψηφιακού περιεχομένου οι οποίες ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες της ψηφιακής μάθησης και της εκπαίδευσης, το ΕΚΤ βρίσκεται εδώ και 30 χρόνια δίπλα στους εκπαιδευτικούς.

Η Διευθύντρια του ΕΚΤ, Εύη Σαχίνη, στον χαιρετισμό της τόνισε αυτές τις μακροχρόνιες σχέσεις που διατηρεί το ΕΚΤ με την εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας, με μια σειρά δράσεων, υπηρεσιών και υποδομών που εξυπηρετούν πραγματικές ανάγκες της κοινότητας για πρόσβαση σε ανοικτό, έγκριτο περιεχόμενο και πρωτογενείς πηγές. Ιδιαίτερα στη σημερινή εποχή των αλγοριθμικών ροών, των fake news και της παραπληροφόρησης, η E. Σαχίνη επισήμανε πως το ΕΚΤ αποτελεί έναν ασφαλή χώρο για την εκπαιδευτική κοινότητα, όπου το περιεχόμενο είναι έγκυρο, διαπιστωμένο και επιστημονικό και κάλεσε την κοινότητα να συνεχίσει τον διάλογο και τη διάδραση, προκειμένου να εξασφαλιστεί από κοινού η καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του πλούτου που συσσωρεύεται στις υποδομές του ΕΚΤ.

Η Ε. Σαχίνη αναφέρθηκε στον καταλυτικό ρόλο του ΕΚΤ στο οικοσύστημα της γνώσης και του πολιτισμού, ένα οικοσύστημα με το οποίο το ΕΚΤ συμβιώνει με συστηματική συνεργασία. Το ΕΚΤ έχει συμβάλει καταλυτικά στην ανάπτυξη ενός ισχυρού δικτύου φορέων γνώσης, παράγοντας σε σταθερή βάση δημόσιο ανοικτό περιεχόμενο για την εκπαίδευση και τη διδακτική διαδικασία.

Στη συνέχεια η Έλενα Λαγούδη παρουσίασε μια σειρά από υποδομές περιεχομένου για τη χρήση στην τάξη και την επαγγελματική κατάρτιση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών: τη διαδραστική εφαρμογή ParthenonFrieze, τα αποθετήρια εκπαιδευτικού περιεχομένου, τις ηλεκτρονικές εκδόσεις στο ePublishing@EKT, που καλύπτουν μια σωρεία θεμάτων που άπτονται των επιστημών της αγωγής, όπως και το Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών και τον συσσωρευτή ψηφιακού επιστημονικού περιεχομένου OpenArchives.gr.

Στη συνέχεια παρουσίασε τους τρόπους χρήσης του Εθνικού Συσσωρευτή Ψηφιακού Πολιτιστικού Περιεχομένου SearchCulture.gr και την καινούρια Θεματική Έκθεση για τα Δωδεκάνησα που δημιούργησε το ΕΚΤ για να τιμήσει τους εκπαιδευτικούς της Δωδεκανήσου που συνδιοργάνωσαν το σεμινάριο. 

Η Νατάσα Μακρογιαννέλη παρουσίασε την ψηφιακή εγκυκλοπαίδεια «Περί Βιβλιοθηκών – aboutlibraries.gr» που αναπτύσσεται από το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου σε συνεργασία με την Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία «Κήπος Φιλοβίβλων». Επισήμανε τα πλεονεκτήματα της χρήσης των νέων τεχνολογιών στην καθημερινή διδακτική πρακτική και στην καλλιέργεια του ψηφιακού γραμματισμού των παιδιών.

Επιπλέον, αναφέρθηκε στα περιγραφικά μεταδεδομένα που συνοδεύουν όλα τα τεκμήρια του ιστότοπου, καθώς και στη διασύνδεση των πεδίων με το σημασιολογικό λεξιλόγιο Semantics.gr του ΕΚΤ. Τέλος, πρότεινε τρόπους αξιοποίησης των λημμάτων και των εικονογραφικών τεκμηρίων που περιέχονται στον ιστότοπο, παρουσιάζοντας ποικίλα παραδείγματα.

Ο Παναγιώτης Καμπύλης παρουσίασε το ευρωπαϊκό εννοιολογικό πλαίσιο για την ψηφιακή ικανότητα των εκπαιδευτικών (DigCompEdu), που θα είναι σύντομα μεταφρασμένο και στα ελληνικά από το ΕΚΤ και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου, καθώς και το διαδικτυακό εργαλείο αναστοχασμού  SELFIEforTEACHERS

Επίσης, έδειξε πώς το ψηφιακό περιεχόμενο και οι υπηρεσίες του ΕΚΤ, όπως το SearchCulture.gr, μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη επιμέρους διαστάσεων της ψηφιακής ικανότητας των εκπαιδευτικών που ορίζονται στο DigCompEdu (π.χ. αναζήτηση και αξιοποίηση έγκυρου ψηφιακού περιεχομένου, καλλιέργεια ψηφιακής ικανότητας μαθητών). Τέλος, έδειξε πώς λειτουργεί το εργαλείο αναστοχασμού SELFIEforTEACHERS και πώς μπορεί να δώσει μια αξιόπιστη εικόνα για την τρέχουσα ψηφιακή ικανότητα ενός εκπαιδευτικού λειτουργώντας ως έναυσμα για μια διαδικασία αυτοβελτίωσης.

Η Αγάθη Παπανότη, Αρχαιολόγος και Υπεύθυνη Συγκομιδής Συλλογών και Σημασιολογικών Εμπλουτισμών στο SearchCulture.gr, παρουσίασε ορισμένα σενάρια χρήσης του συσσωρευτή, με στόχο την ανάδειξη της σύνθετης αναζήτησης και των φίλτρων επιμερισμού. Μέσα από τα στοχευμένα σενάρια αναδείχθηκε ο τρόπος ανακάλυψης περιεχομένου για ένα συγκεκριμένο μάθημα ή εργασία καθώς και η αξία της αναζήτησης σε χάρτη για την ενίσχυση της βιωματικής και ενεργητικής μάθησης. 

Το σεμινάριο έκλεισε με μια ιδιαίτερα καλοδεχούμενη συμμετοχή, της Φιλολόγου Ελένης Αναγνώστου, από το 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο Ρόδου, η οποία μοιράστηκε την εμπειρία της στη χρήση του SearchCulture.gr στην τάξη, δίνοντας πολλές δημιουργικές ιδέες στους συμμετέχοντες για το πώς μπορούν να εντάξουν πολιτιστικό υλικό και Θεματικές Εκθέσεις από τον συσσωρευτή στο μάθημα. Οι συνάδελφοί της αξιολόγησαν πολύ θετικά τη συμμετοχή της κας Αναγνώστου και τις ιδέες που μοιράστηκε. 

Το επιμορφωτικό σεμινάριο του ΕΚΤ επιβεβαιώνει την αξία για την εκπαιδευτική διαδικασία που έχει το έγκριτο περιεχόμενο.

Η ανάδραση των εκπαιδευτικών που παρακολούθησαν ήταν εντυπωσιακή και συγκινητική και αποδεικνύει ότι χρειάζονται περισσότερες δράσεις ενίσχυσης της αξιοποίησης του πολιτιστικού περιεχομένου στην εκπαίδευση.  

Ακολουθούν μερικά από τα θερμά σχόλια που λάβαμε για το σεμινάριο: 

  • Από τις πιο ενδιαφέρουσες ημερίδες που έχουμε παρακολουθήσει. Συγχαρητήρια στους εμπνευστές και σε όσους συμμετείχαν.
  • Συγχαρητήρια και τις τόσο αξιόλογες και ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις σας!!! Εξαιρετικές οι προτάσεις για την παιδαγωγική αξιοποίηση των τεκμηρίων του ΕΚΤ.  
  • Εξαιρετικά! Είναι αναγκαία αυτά τα σεμινάρια Εμπλουτίζουν τη σκέψη μας και τη διδακτική  μας διαδικασία! 
  • Έχουμε ειλικρινά ανάγκη για τέτοιες ουσιώδει επιμορφώσεις!
  • Τι καταπληκτικό εργαλείο για την τάξη!
  • Υπέροχο σεμινάριο και υλικό για τους εκπαιδευτικούς!
  •  Εξαιρετικές οι προτάσεις για την παιδαγωγική αξιοποίηση των τεκμηρίων του ΕΚΤ

Το επόμενο διάστημα το ΕΚΤ θα δημοσιοποιήσει έναν περιεκτικό θεματικό κατάλογο ψηφιακών πηγών του ΕΚΤ με ιστορικό, πολιτιστικό, αρχειακό και επιστημονικό περιεχόμενο.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το σεμινάριο μπορείτε να επικοινωνείτε με την Έλενα Λαγούδη στο ΕΚΤ: elena.lagoudi@ekt.gr

Δείτε εδώ τις παρουσιάσεις του σεμιναρίου και εδώ το βίντεο της εκδήλωσης.

Το βίντεο της εκδήλωσης

Σχετικά

Το σεμινάριο πραγματοποιήθηκε  στο πλαίσιο της πράξης “Εθνικό Πληροφοριακό Σύστημα Έρευνας και Τεχνολογίας: Υποδομή Συσσώρευσης, Τεκμηρίωσης και Διάθεσης Ψηφιακού Περιεχομένου με διασφάλιση διαλειτουργικότητας, μακροχρόνιας διατήρησης και ανοικτής πρόσβασης”. Η πράξη υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Μεταρρύθμιση του Δημόσιου Τομέα” (ΕΣΠΑ 2014-2020) και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση – Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και εθνικούς πόρους.

Πηγή άρθρου: https://www.ekt.gr/el/news/29860

Leave a Comment