ΕΛ/ΛΑΚ | creativecommons.gr | mycontent.ellak.gr |
freedom

Εφαρμογές προγραμματισμού υπολογιστών για παιδιά

Η διδασκαλία προγραμματισμού υπολογιστών σε παιδιά, αποκτά όλο και πιο σημαντική θέση στην ανάπτυξη δεξιοτήτων αναλυτικής σκέψης και αλγοριθμικής επίλυσης προβλημάτων. Στο παρόν άρθρο θα δούμε τις πιο σημαντικές εισαγωγικές εφαρμογές προγραμματισμού υπολογιστών.

Έχετε πιθανώς ακούσει τον ισχυρισμό ότι το coding ή ο προγραμματισμός υπολογιστών είναι τόσο σημαντική δεξιότητα στον 21ο αιώνα όσο η ανάγνωση και τα μαθηματικά ήταν στον προηγούμενο αιώνα.

Η συγγραφή κώδικα δεν έχει να κάνει απλά με μια πιθανή επιλογή σταδιοδρομίας από το παιδί. Στην πραγματικότητα είναι μια δεξιότητα που αφορά την ανάπτυξη αναλυτικής σκέψης και μεθοδικής επίλυσης προβλημάτων, αφορά τη δημιουργικότητα και, το σημαντικότερο, αφορά την ενίσχυση της ανάγκης του εγκεφάλου μας να εκφωνεί «Εὕρηκα !… Εὕρηκα !» .

Η ικανότητα επίλυσης ενός προβλήματος με το σχεδιασμό, την εκτέλεση, τη δοκιμή και τη βελτίωση ενός προγράμματος υπολογιστή μεταφέρεται και σε άλλους τομείς της ζωής. Την πρώτη φορά που ένα παιδί γράφει ένα πρόγραμμα και κάνει έναν υπολογιστή να εκτελέσει κάτι, υπάρχει μια άμεση αίσθηση ικανοποίησης και ενίσχυση της αυτοπεποίθησης του. Παράλληλα ο γονιός, ο δάσκαλος κλπ που κάνει τα μαθήματα προγραμματισμού για παιδιά μαθαίνει και ο ίδιος από τα λάθη του και βλέπει πως μπορεί να επιλύσει κάποιο πρόβλημα που δεν έχει συναντήσει ποτέ.


Σε γενικές γραμμές, το coding για παιδιά περιλαμβάνει online εφαρμογές και παιχνίδια προγραμματισμού τα οποία χαρακτηρίζονται από έτοιμα blocks που μοιάζουν με κομμάτια puzzle ενώ συνθέτονται και εκτελούνται στον εκάστοτε browser που χρησιμοποιείτε. Έτσι, αυτά που θα δούμε παρακάτω απαιτούν έναν browser και λίγη εξοικείωση από τον γονιό / διδάσκοντα με την πλατφόρμα πριν φέρει σε επαφή το παιδί με αυτό. Φροντίσαμε, όσο αυτό είναι εφικτό να διαλέξουμε αυτά που είναι ανοιχτού κώδικα και περιλαμβάνουν ελληνικά. Σταδιακά όμως, καθώς εξελίσσεται το παιδί, θα πρέπει να μεταβείτε σε αγγλικό περιβάλλον μιας και όλες οι γλώσσες προγραμματισμού χρησιμοποιούν αγγλικό λεξιλόγιο.

Scratch

Το Scratch δημιουργήθηκε από το MIT για παιδιά ηλικίας 8 έως 16 ετών που ενδιαφέρονται για την προγραμματισμό. Τα παιδιά μπορούν να προγραμματίσουν παιχνίδια, κινούμενα σχέδια και διαδραστικές ιστορίες τα οποία και μπορούν να μοιραστούν με άλλους στην κοινότητα του Scratch.

Φυσικά, όπως τονίζει η ιστοσελίδα του, δεν περιορίζεται σε ηλικίες 8 έως 16 ετών αφού ο καθένας μπορεί να δοκιμάσει το Scratch μιας και διατίθεται σε περισσότερες από 50 γλώσσες και έχει λάβει χρηματοδότηση από πολλές εταιρείες όπως την Google, την Dell και το Ίδρυμα LEGO. Υπάρχει ακόμη και ένα ειδικό τμήμα αφιερωμένο στους εκπαιδευτικούς που ονομάζεται ScratchEd, το οποίο παρέχει στους δασκάλους υλικό για να εισαγάγουν τα μαθήματα coding για παιδιά στην τάξη τους.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι το Scratch περιλαμβάνεται και ως εφαρμογή στο Raspbian OS για Raspberry PiScratch

Εναλλακτικά υπάρχει και το Snap! το οποίο βασίστηκε στο Scratch αλλά έχουν προσθέσει κάποιες πιο προχωρημένες επιλογές προγραμματισμού

Blockly

Το Blockly της Google μοιάζει με το Scratch που αναφέραμε πιο πάνω αλλά διαφέρει στο ότι διευκολύνει στην δημιουργία κώδικα αφού τα παιδιά μπορούν να δημιουργήσουν κώδικα σε JavaScript, Python, PHP, Lua, Dart και άλλες γλώσσες προγραμματισμού.

Με άλλα λόγια, συνθέτοντας τα block, αυτό αποδίδει έναν συντακτικά σωστό κώδικα στη γλώσσα προγραμματισμού της επιλογής σας.

MIT App Inventor

Το MIT App Inventor είναι ένα οπτικό περιβάλλον προγραμματισμού, όπως και τα προηγούμενα, το οποίο όμως επιτρέπει σε όλους να δημιουργήσουν πλήρως λειτουργικές εφαρμογές για smartphones και tablet. Με λίγα λόγια, όσα παιδιά είναι ποιο προχωρημένα από αυτά που παρέχουν τα προηγούμενα ως εργαλεία εκμάθησης προγραμματισμού, με το App Inventor μπορούν να έχουν μια απλή εφαρμογή και να την λειτουργήσουν σε κινητό η tablet.

S2JS

Το S2JS (Scratch to JavaScript) διδάσκει τα παιδιά πώς να μεταφέρουν τις μεθόδους προγραμματισμού που μάθανε στο Scratch, στην γλώσσα προγραμματισμού JavaScript. Απευθύνεται κυρίως σε μεγαλύτερα παιδιά ηλικίας από 12 έως 17 ετών και θεωρεί ότι είναι ήδη προχωρημένοι στο Scratch.

To S2JS δείχνει στα παιδιά πώς να επιτύχουν παρόμοια πράγματα στη Javascript χρησιμοποιώντας παραδείγματα του Scratch και στη συνέχεια τους οδηγεί βήμα προς βήμα μέσω του τρόπου επίτευξης του ίδιου αποτελέσματος στην Javascript. Το αποτέλεσμα είναι, οι εφαρμογές τους να χρησιμοποιηθούν εύκολα σε υπολογιστές αλλά και φορητές συσκευές όπως το κινητό.

Code.org

Το Code.org είναι μη κερδοσκοπικός οργανισμός και παρέχει μια online πλατφόρμα σεμιναρίων προγραμματισμού για παιδιά. Εκεί μπορεί ο γονέας ή ο διδάσκων να βρει εκπαιδευτικό υλικό (στα ελληνικά) για να χρησιμοποιήσει στο Scratch για να διδάξει coding στα παιδιά.

Επίλογος

Σκοπός του άρθρου δεν είναι να δείξει ότι όλοι οι άνθρωποι μπορούν να γίνουν προγραμματιστές αν ξεκινήσουν από μικρή ηλικία. Αντιθέτως, προσπαθήσαμε να παρουσιάσουμε μερικές πλατφόρμες που θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη μιας δεξιότητας, η οποία σε λίγα χρόνια θα θεωρείται αυτονόητη όπως οι βασικές γνώσεις μαθηματικών, μιας ξένης γλώσσας κλπ. Ενώ παράλληλα, θα εντρυφήσει σε δραστηριότητες όπως οι συμμετοχή σε κοινότητα, ο διαμοιρασμός κώδικα και εν τέλη στο ανοιχτό και ελεύθερο λογισμικό.

Πηγή άρθρου: https://cerebrux.net/%83%cf%84/

3 thoughts on “Εφαρμογές προγραμματισμού υπολογιστών για παιδιά

  1. Προγραμματισμός μαθαίνεται γράφοντας κώδικα. Στην αρχή με χρήση απλών εντολών για γραφικά 2D, Η γλώσσα πρέπει να είναι απλή, όπως η BASIC, αλλά με προηγμένα χαρακτηριστικά ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε μεγαλύτερες τάξεις, σε ομαδικά έργα.

    Δείτε την Μ2000, μια ελληνική γλώσσα προγραμματισμού, με διπλό λεξιλόγιο, ελληνικό και αγγλικό.
    https://georgekarras.blogspot.com

Leave a Comment