ΕΛ/ΛΑΚ | creativecommons.gr | mycontent.ellak.gr |
freedom

Φυσικές Επιστήμες και ψηφιακά σενάρια στο νέο τεύχος του περιοδικού «Ανοικτή Εκπαίδευση»

Το νέο, ειδικό, τεύχος της «Ανοικτής Εκπαίδευσης», απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, αποτελείται από δώδεκα (12) συνολικά κείμενα εργασίας και καλύπτει το εκπαιδευτικό φάσμα του σχεδιασμού και της αξιοποίησης των ψηφιακών σεναρίων στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών.

Ψηφιακά διαθέσιμο για ανάγνωση είναι το νέο τεύχος του επιστημονικού περιοδικού «Ανοικτή Εκπαίδευση», που εκδίδεται ηλεκτρονικά με την υποστήριξη του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ), μέσω της πλατφόρμας eJournals. Το νέο τεύχος του περιοδικού, το οποίο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, αποτελείται από δώδεκα (12) συνολικά κείμενα εργασίας και καλύπτει όλο το εκπαιδευτικό φάσμα του σχεδιασμού και της αξιοποίησης των ψηφιακών σεναρίων στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών.Το περιοδικό, το οποίο άρχισε να κυκλοφορεί το 2005, αποτελεί το βασικό όργανο δημοσίευσης της έρευνας που διεξάγει το Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (ΕΔΑΕ) και σε αυτό δημοσιεύονται θεωρητικά κείμενα, πρωτότυπες έρευνες και επιστημονικές εργασίες στα αντικείμενα της ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και της εκπαιδευτικής τεχνολογίας.

Σύμφωνα με το σκεπτικό του ειδικού αυτού τεύχους, τα ψηφιακά εκπαιδευτικά σενάρια είναι σύνθετα αντικείμενα που εστιάζουν κυρίως σε έννοιες και έχουν έναν «ευρύ» χαρακτήρα, καθώς η κυρίαρχη λογική τους είναι η λογική της υπό διδασκαλία έννοιας. Σε μια τέτοια διδασκαλία μπορούν να συνδυάζονται περισσότεροι διδακτικοί πόροι για να επιτευχθεί ένα μαθησιακό αποτέλεσμα. Ουσιαστικά, ένα ψηφιακό εκπαιδευτικό σενάριο αποτυπώνει τον σχεδιασμό της διδακτικής διαδικασίας, συνδέοντας ταυτόχρονα το περιεχόμενο, τους στόχους, τη μέθοδο, τα εκπαιδευτικά μέσα και τις επιμέρους δραστηριότητες, καθώς και το πλάνο εφαρμογής.

Στο πλαίσιο αυτό, είναι ιδιαίτερα σημαντική η ανάπτυξη από μέρους του εκπαιδευτικού της ικανότητας να προσαρμόζει υπάρχοντα ή να δημιουργεί νέα εκπαιδευτικά ψηφιακά σενάρια και δραστηριότητες με χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών, ώστε να καλύπτει τις πραγματικές διδακτικές του ανάγκες. Αξιοποιώντας τις σύγχρονες μορφές των ψηφιακών τεχνολογιών που παρέχουν δυνατότητες ενίσχυσης των πρακτικών και των θεωρητικών πτυχών της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών, ανατρέξετε στην ύλη του περιοδικού και ανακαλύψτε προτάσεις εκπαιδευτικών σεναρίων για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Η Ελένη Τσαλαγιώργου και η Λίνα Βαλσαμίδου στο κείμενο με τίτλο «Ψηφιακά διδακτικά σενάρια με αντικείμενο τις Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση: ένα παράδειγμα από την ψηφιακή πλατφόρμα Αίσωπος» αναδεικνύουν τον ρόλο των ψηφιακών σεναρίων της πλατφόρμας «Αίσωπος» για την Προσχολική Εκπαίδευση με έμφαση στις Φυσικές Επιστήμες. Αναλυτικότερα, το άρθρο τους αναλύει το ψηφιακό σενάριο για τη διδασκαλία του κύκλου του νερού σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Η Ουρανία Γκικοπούλου στο κείμενο με τίτλο «Διδασκαλία της έννοιας της ύλης στο δημοτικό σχολείο με αξιοποίηση του εκπαιδευτικού προτύπου του μικρόκοσμου» χρησιμοποιώντας το πρότυπο του μικρόκοσμου μελετάει την έννοια της ύλης και τις φυσικές μεταβολές της. Στο κείμενό της προτείνει ένα σενάριο εφαρμόζοντας μία διδακτική παρέμβαση με σκοπό να βοηθήσει τους/ις μαθητές/τριες Ε΄ Δημοτικού να μεταβούν από τις βασιζόμενες στις αισθήσεις αντιλήψεις τους για την ύλη στις πιο αφηρημένες έννοιες της επιστημονικής θεωρίας. Η εισαγωγή της σωματιδιακής θεωρίας πραγματοποιείται με τη βοήθεια προσομοιώσεων του μοντέλου του μικρόκοσμου αξιοποιώντας τους διαθέσιμους υλικούς και ψηφιακούς πόρους και συνθέτοντας ένα εκπαιδευτικό ψηφιακό σενάριο που βασίζεται στα βήματα της επιστημονικής / εκπαιδευτικής μεθοδολογίας με διερεύνηση.

Ο Ευάγγελος Κολτσάκης στο κείμενο με τίτλο «Τρία υποδειγματικά ψηφιακά διδακτικά σενάρια για τη Φυσική Γυμνασίου στην πλατφόρμα Αίσωπος» παρουσιάζει τρία σενάρια μέσα από την πλατφόρμα «Αίπωπος» για τη Φυσική του Γυμνασίου. Αναλυτικότερα, το 1ο έχει ως θέμα «Διάθλαση και αρχή του ελάχιστου χρόνου», το 2ο «Το ηλεκτρικό βραχυκύκλωμα – Κίνδυνοι και Ασφάλεια» και το 3ο «Ηλεκτρικό κύκλωμα, αντίσταση, τάση και ένταση». Όπως αναφέρει, τα σενάρια αξιοποιούν πληθώρα μέσων, εργαλείων και διδακτικών προσεγγίσεων ώστε να προσφερθούν στους εκπαιδευτικούς τη δυνατότητα να τα υλοποιήσουν ανάλογα με τις ανάγκες τους και τις δυνατότητες των μαθητών/ριών του. Στο συγκεκριμένο άρθρο παρουσιάζεται συνοπτικά το σκεπτικό του σχεδιασμού των τριών σεναρίων και γίνεται μια σύντομη περιγραφή τους.

Η Κυριακή Σφακιωτάκη στο κείμενο με τίτλο «Εναλλακτικές, ανανεώσιμες και συμβατικές πηγές ενέργειας. Ψηφιακό διδακτικό σενάριο για μαθητές Λυκείου» πραγματοποιεί μία συστηματική προσπάθεια αποτύπωσης της ανάγκης εφαρμογής ψηφιακών διδακτικών σεναρίων κατά την εκπαιδευτική διαδικασία σε μαθητές/τριες Λυκείου όσον αφορά στις εναλλακτικές και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Στο άρθρο της προτείνει ένα ψηφιακό διδακτικό σενάριο το οποίο προέκυψε από τη συνειδητοποίηση της έλλειψης γνώσεων των μαθητών/τριών Λυκείου, όσον αφορά τις μορφές αυτές της ενέργειας, τόσο από βιβλιογραφική έρευνα όσο και από την επιτόπια έρευνα την οποία υλοποίησε με μαθητές/τριες του Λυκείου.

Στην ύλη του περιοδικού, μεταξύ άλλων, μπορείτε επίσης να εντοπίσετε εκπαιδευτικά σενάρια για «τη διδασκαλία της διάθλασης του φωτός», για «τις έννοιες της θερμότητας και της θερμοκρασίας», για «τις κατηγορίες των πετρωμάτων» και για «την αξιοποίηση των φορητών τεχνολογιών και της ρομποτικής στη διδασκαλία του προγραμματισμού».

Leave a Comment